Opladningsproblemer
De moderne generatorer i køretøjer har den egenskab, at de holder den tilførte spænding så lav som muligt, alt sammen i forbindelse med emissionsreduktion. På den anden side kan spændingen også stige igen i det øjeblik, bremserne aktiveres. Alt dette ordnes via køretøjs-styringen, hvorved energiforsyningen kun er baseret på det monterede startbatteri. I et erhvervskøretøj, autocamper osv., er der dog ofte et ekstra batteri til stede som et ekstra batteri (også kendt som et let batteri eller et husholdningsbatteri). Så er det selvfølgelig praktisk, at dette batteri også oplades under kørslen. Men på grund af den svingende generatorspænding vil dette batteri ikke få en god opladningsproces. Resultatet er, at batteriet ikke eller ikke er tilstrækkeligt opladet. Dette opladningsproblem kan dog nemt løses ved at installere HDC opladnings- konverteren. Denne DC-DC oplader er monteret mellem startbatteriet og det andet batteri og konverterer den svingende indgangsspænding til en stabil udgangs- spænding. Dette giver det andet batteri en fuld opladningsproces, og generatoren udnyttes optimalt.
Beskyttelse af startbatteriet
Ved opladning af et andet batteri i et køretøj er det vigtigt, at startbatteriet til enhver tid er beskyttet mod dyb-afladning. Man ønsker selvfølgelig ikke at få startproblemer som følge af dette. Derfor vil konverteren kun fungere når energi er til stede. For at dobbeltbeskytte startbatteriet indeholder konverteren også en indgangsspændings- beskyttelse.
Hvis startbatterispændingen alligevel falder, griber omformeren ind.
Justerbar
Hver type eller mærke batteri kan have forskellige opladningsinstruktioner. Derfor er blandt andet ladespændingen justerbar. Konverteren indeholder en række standard opladningsprofiler, men kan også tilpasses fuldt ud, hvis det ønskes. På denne måde kan konverteren optimeres til det relevante batteri, herunder LiFePO4 batterier. Endvidere kan ladestrømmen justeres om nødvendigt, og underspændingsbeskyttelsen og genstartsspændingen kan justeres. Alt kan indstilles via displayet.
Batteriseparator vs. ladekonverter
En batteriseparator er også en hyppigt brugt genstand til at oplade to batterier (samtidigt) via en generator. Dette relæ sætter blot de to batterier, under visse spændings- forhold, parallelt med hinanden. Et relæ kan og vil dog ikke gøre noget ved den tilbudte spænding. Hvis generatoren ikke giver en god ladespænding, vil det andet batteri stadig ikke blive opladet tilstrækkeligt. Af denne grund er en batteriseparator ikke den rigtige løsning til Euro 5/6-motorer. Brug derfor altid en ladekonverter i disse køretøjer for at sikre, at det andet batteri oplades maksimalt.
Funktionelt display
Udover brugen til indstillingsmenuen kan alle relevante oplysninger vedrørende opladningsprocessen aflæses på displayet under brug. Displayet viser, om opladnings- processen er i gang
og det tilsvarende input
spænding, udgangsspænding, opladning
strøm og ladefase
vises.
Anmeldelser
There are no reviews yet